Sunday, January 12, 2014

Sydney : Day 3

Catatan 29 November 2013


Tiba di Sydney dari Christchurch sekali lagi melepasi kastam tanpa sebarang pemeriksaan luggage. Alhamdulillah.

Keluar aje aku terus ke kaunter Budget Car Hire untuk selesaikan booking kereta aku. Kali ini dikenakan bayaran AUD 112 untuk dua hari penggunaan. Kereta yang diberi lebih kurang sama aje, tapi harganya lebih rendah dari sebelum ini (masa datang dulu AUD 164). Entah dia kira macam mana aku pun tak tau.

Dapat aje kereta, lepas load semua barang kami terus menuju ke Blue Mountain. Bagi yang ke New Zealand dulu, kemudian baru ke Sydney  mesti tau perbezaan yang ketara dari segi view sepanjang perjalanan ini.

Nampaknya view New Zealand jauh lebih indah dari ini sehingga menjadikan view ini terasa biasa-biasa je. Apapun dah ada masa dan peluang jangan dilepaskan.

 


Beberapa jam perjalanan yang tidak berapa lancar akibat kesesakan, akhirnya kami tiba di Katoomba dan seterusnya ke Echo Point. Tak ada rezeki kami kali ini, suasana agak gelap dan berkabus, langsung tak nampak 3 Sister yang dikatakan famous tu.

Echo Point. Blue Mountain la sangattt.......ini aje yang nampak



Dapat la tengok gunung dalam 10 saat. Sebelum tempoh berharga ini merasa jugaklah tengok fenomena luarbiasa di mana kabus tebal di sekeliling gunung terangkat perlahan-lahan bagaikan tirai yang tersingkap. Subhanallah. 

Habis tempoh 10 saat tu, kabus datang semula kali ini lebih tebal lagi sampai tak nampak apa-apa. Tak cukup tu hujan lebat pulak datang. Habis semua orang lari masuk dalam kedai souvenir. Yang balik pun ada.

Dalam keadaan macam ni, idea nak ke Scenic World pun kena cancel.

Mujurlah kami dah puas dengan view di New Zealand, jadi taklah terasa apa-apa sangat. Kalaulah kami memang datang khas untuk ke Sydney sahaja mau tergolek-golek kecewa dibuatnya......heheheheh



On the way balik....dekat Katoomba

Lewat petang kami tiba di Malaysian Hall sekali lagi. Terus masuk ke bilik. Kali ini kami diberikan bilik nombor 22. Malaysian Hall ni tengah dalam proses nak buat renovation rupanya, jadi suasana agak kelam kabut sikit.

Oleh kerana sudah pukul 6 lebih, makanan pun dah ready. Apa lagi terus order kat Mr Sam (mujurlah masih ada makanan lebih kalau tak, nangis.....). Menu malam ni kari salmon dan daging masak hitam serta sayur. Memang sungguh lazat, apa lagi balun cukup-cukup.

No comments: