Friday, October 5, 2012

Amsterdam

Catatan 30 & 31 May

Kami tiba di Euroline Coach Station Amstel, Amsterdam lebih kurang pukul 7 pagi. Tidak berlengah terus mengambil teksi ke hotel De Munck yang telah aku tempah sebelum ini. Masih terlalu awal untuk check in, nasib baik kat depan hotel ni ada taman....bolehlah lepak-lepak sambil makan bekalan makanan yang masih ada.

Nampak macam bangku kosong aje.....sebenarnya ada Haikal tidur bawah jaket....alahai keciknye anak lelaki aku ni

Nabila ni serasi sungguh dengan haiwan-haiwan jinak ni.....tak kira ke mana dia pergi

Lebih kurang pukul 8 pagi, kami pun check in. Mujurlah aku dah request hotel ni untuk check in awal melalui email terlebih dahulu. Alhamdulillah lega rasanya sebab diberikan bilik 4 bedroom pada harga yang sama walaupun aku hanya request bilik dengan 3 katil. Mengantuk dan letih punya hal semua orang tertidur sejam dua untuk merehatkan badan.

Hotel De Munck - bilik 4 katil ni memang luas dan selesa

Bangun tidur, badan rasa lega sungguh, apalagi pusing-pusing Amsterdam la....jangan buang masa lagipun kami cuma ada sehari sahaja.

Pertama kali aku tahu pasal Amsterdam/Belanda bila terbaca dalam buku teks masa sekolah rendah dulu. Cerita tentang pengorbanan seorang budak yang cuba menghalang empangan bocor daripada membanjiri perkampungan mereka.

Budak ini cuba menutup kebocoran empangan tersebut dengan tangannya dari malam sehingga ke pagi. Budak ini akhirnya ditemui dalam keadaan pengsan dan terselamatlah kampung mereka dari tenggelam.

Amsterdam ini digelar kota di atas air kerana sana sini memang sentiasa terjumpa sungai dan terusan yang sambung-menyambung. Fakta-fakta menarik tentang Amsterdam : ada 165 terusan dengan panjang 75 km, luas daratan 171 hektar (dengan hanya 750 ribu penduduk) dan 2 juta kubik meter air, dan terdapat 1000 jambatan.

Rembrandt Garden.....tempat santai-santai dengan persembahan seni dan nyanyian

Satu hal yang menarik kota ini memang dipenuhi basikal. Basikal di mana-mana dan memang merupakan budaya penduduk di sini. Kami pun kekadang tergelak tengok mat saleh yang pakai sikit punya smart ke, siap dengan neck tie, blazer bagai.....tapi naik basikal buruk aje.

Tempat kedua...Flower Market. Tempat ni memang menarik, cuma kena siap duit banyak-banyak sebab boleh rambang mata tengok pelbagai sourvenir, bunga-bungaan dan barangan-barangan yang sungguh menarik hati.

Tempat ketiga - I Amsterdam. Kalau mai Amsterdam, tak sah kalau tak bergambar kat tempat ni. Macam-macam aksi orang ambik gambar kat sini. Panjat sana panjat sini....adeh

Pertunjukan akrobatik dan shuffle bebudak muda ni memang hebat dan menarik. Tapi aku tengok orang bagi duit sikit aje..... Mungkin depa buat semua ni atas nama seni kot.

Makan tengahari di Restoran Turki......makanan nampak sedap tapi rasanya biasa-biasa aje......terbang 36 euro

Kenangan bersamamu ......berlatarbelakang terusan dan flower market

brader ni memang unik....nampak saja kami terus dia nyanyi lagu dalam bahasa melayu.....lepas tu sebut I love Malaysia

Seharusnya kami pergi melawat kincir angin di Zaanse Schans atau Van Sloten   atau kilang keju.....apakan daya sudah tiba giliran aku pulak uzur dan sakit kaki. Tak pelah kalau ada rezeki boleh datang sekali lagi dan melawat tempat-tempat lain yang terlepas seperti ladang tulip keukenhof dan lain-lain lagi.

Lewat petang kami pun balik ke bilik hotel. Makan malam dan berkemas-kemas untuk penerbangan balik ke Malaysia esok pagi.

Menuju Airport Schipol

Kat airport......makan pagi yang paling tak sedap

Pesawat MAS ....view dari Airport Schipol

Dalam flight...Ni baru betul-betul sedap hahaha

Dalam pukul 9 pagi kamipun mengambil teksi ke Airport Schipol. Sampai di airport kami melakukan aktiviti biasa, print tiket, check in lugage dan makan pagi.

Pukul 12.00 tengahari waktu eropah kami telahpun berada di dalam pesawat MAS. Dan apabila kapalterbang mula take off maka berakhirlah pengembaraan kami selama 3 bulan di benua Eropah. Bermula dari Lorient France dan berakhir di Amsterdam. Walaupun hanya 3 bulan, sungguh banyak kenangan yang kami pahatkan bersama dan tersimpul rapi dalam ~Percikan Kenangan~ buat selama-lamanya. Selamat tinggal bumi Eropah...........ada umur dan rezeki berjumpa lagi.

Terimakasih Ya Allah, atas anugerahMU sehingga kami berpeluang melihat keindahan negara orang. Subhanallah.