Thursday, October 4, 2012

Sehari Perjalanan : London - Amsterdam

Catatan 29 May 

Asalnya Amsterdam ni tak termasuk dalam negara yang nak dilawati sebab plan asal nak amik direct flight dari London. Entah macam mana terlintas hati aku nak tengok tiket MAS Amsterdam-KL. Wow....terkejut aku rupanya untuk route ni murah sampai 3K berbanding London-KL. 

Tak berlengah lagi terus aku booking............sapa nak lepas peluang tambah satu lagi negara dalam senarai lawatan.

Pukul 9 pagi kami bertolak ke London dari rumah Amir. Akhirnya kami sampai ke London lebih kurang pukul 5 petang setelah mengharungi traffic jam yang agak teruk. Macamanapun sempat singgah di Hyde Park dan makan-makan bekalan yang dibawak dari rumah Amir tadi.

Jugak beli sedikit sourvenir kat sekitar Hyde Park ni walaupun tak berapa cukup masa. Alhamdulillah tiba jugak di Victoria Coach Station on time. Pukul 7.00 malam bas Euroline kami pun bertolak. 





 Parking bawah Hyde Park

Perjalanan kali ni berbeza sedikit sebab kali ni perlu menaiki feri dan tidak lagi melalui tunnel macam sebelum ini. Bas kami tiba di pelabuhan Dover sudah agak malam. Selepas pemeriksaan kastam (kali ni kastam tak banyak songeh macam masa masuk London dulu) bas memasuki feri pulak untuk perjalanan Dover-Amsterdam.

Besar sungguh feri mat saleh ni sehingga boleh memuatkan 1850 penumpang termasuk kereta, bas dan lori. Feri ni lengkap dengan restoran, tempat mainan kanak-kanak, supermarket. Ni baru feri murah aje (tambang sudah termasuk dalam tambang bas).....belum lagi cruising feri......mesti lagi lengkap.

Akan tetapi tak dapat ler nak enjoy view kali ni sebab gelap gelita tak nampak apapun kat tengah lautan. Kalau siang aku yakin seronak naik feri ni.

   Menuju Dover Checkpoint



 

No comments: