Saturday, December 6, 2014

Cuti Cuti Krabi - Day 1

Catatan 23 November 2014

Ikutkan tahun ni memang takde plan nak ke mana mana. Akan tetapi, bila dah lama tak bercuti panjang ni hati tetap terasa nak melancong jugak. Tahun ni dipanggil tahun ekonomi dan "pemuliharaan kualiti hidup". Dalam ertikata lain tahun tak berapa ada budget untuk pelancongan. Sebabnya kebanyakan budget telah digunakan untuk tujuan-tujuan lain.


Travel bulan November ni tak lah berapa murah. Sebab di Krabi masa ni dikira high season. Disember pulak lagi mahal sebab peak season. Kalau nak murah kena pergi low season tapi cuaca pulak tak menentu akibat monsun. 


Memandangkan Krabi ni kebanyakan aktiviti melibatkan laut jadi tak mahulah aku ambik risiko kalau cuaca buruk. Rugi pulak nanti tak boleh join island hopping ke apa.


Preparation

Flight

Macamanapun pada pendapatan aku, kalau tak mampu terbang jauh kita terbang dekat. Maka Krabi menjadi pilihan kami sekeluarga. 9 Oktober lalu aku pun booking tiket Air Asia pada harga RM1420 untuk 4 pax termasuk 20kg lugage, processing fee, airport tax dan fuel surcharge. Tak berapa murah maklumlah tak booking awal macam yang lepas-lepas. 

Lugage 

Tak banyak yang kami bawak untuk kali ini. Serba sedikit pakaian untuk seminggu. Semuanya ringan-ringan sahaja. Makanan pun sikit aje untuk lepas kalau-kalau sesak memandangkan Krabi ini banyak makanan halal.



Hotel

Untuk hotel pulak arrangement aku seperti berikut :

Luna House Ao Nang - 4 malam : Total RM 425.00 - Family room
Somkiet Buri Ao Nang - 1 malam : RM 430.00 - Family room
Deevana Plaza Ao Nang - 1 malam : RM 448.00 - Family access pool room

Konsepnya bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Untuk hari-hari yang ada aktiviti, hotel murah sudah memadai. Sekadar untuk tidur.

Travel day & Parking

23 November hari Ahad sekitar 8.30 pagi kamipun bertolak dari Manjung ke Putrajaya. Untuk trip kali ini aku decide parking kereta kat Putrajaya Central lepas tu naik ERL ke KLIA 2.  Murah harga parkingnya cuma RM26.00 untuk 7 hari. Macam sebelum ini, bateri kereta perlu dicabut connectionnya supaya tak habis bateri bila balik nanti. Tambang ERL pulak RM 24.00 untuk 4 pax dari Putrajaya Central ke KLIA 2.

KLIA 2

Kemudahan KLIA 2 ini lebih bagus dari LCCT dahulu. Serba lengkap. Cuma yang tak bestnya berjalan kaki tu terlalu jauh. Siapa yang sampai last minute alamat terlepas flightlah jawabnya. Aku kesian tengok rakyat marhein kena berjalan kaki macam ni punya jauh (aku ler tu). Sapalah yang jadi Engineering & Architecture Consultant dan sapa pulak yang boleh approved  projek yang kurang mesra pengguna macam ni?

Belum pernah aku jumpa airport yang perlu berjalan sejauh ini. Tahulah KLIA 2 ni low cost airport, tapi apa salahnya consider benda-benda macam ni. Apa boleh buat.....Malaysia Boleh.

Makan tengahari kat airport

Flight

Sepatutnya flight kami start 5.30 petang, tapi delay sampai 6.30 petang. Pilot dia tak mintak maaf langsung.....kojaaaag punya orang.



@ Krabi

Flight KL - Krabi mengambil masa lebih kurang sejam setengah. Sekejap aje. Tak sempat nak tidur pun. Sampai Krabi dah agak gelap, terus kami amik shuttle bus ke Ao Nang dan check in di Luna House.

Sempat lagi aku booking Phi Phi Island Tour untuk besok pagi pada harga RM110/pax dari hotel. Bargain macam mana pun ini lah harga termurah hujung November macam ni, high season katanya.

Luna House Aonang - Walaupun pada harga yang agak rendah berbanding hotel lain, family room ini memang selesa untuk kami sekeluarga


 Bilik yang kemas dan bersih


Selesai check in kami segera ke gerai makanan halal kat depan Hotel Luna. Jalan beberapa langkah je. Nampaknya betullah makanan halal memang mudah kat Ao Nang ni. Staf kat kedai ni pun boleh bercakap melayu, lagi bagus.



Untuk malam ni kami order tomyam putih, sotong masak pedas, sayur campur, telur dadar dan air mata kucing. Wow... ini baru betul-betul Thai Seafood. Segar, sedap tapi pedas sampai berasap telinga. Nampaknya lepas ini  kena order makanan yang kurang pedas baru kena.

Untuk makan malam ni harganya RM42.00

Air mata kucing yang sangat manis dan pekat sampai kena buat pencairan beberapa kali. Order 2 gelas pun dah cukup untuk 4 orang minum. Rasanya memang sedap.


Selesai makan semua kami pun jalan depan sikit, saja nak masuk tengok Tesco Lotus ni... nampak harga barang pun lebih kurang kat Malaysia jugak bila convert balik.


Habis lawatan ke Tesco kami pun balik hotel....bersiap sedia untuk ke pakej Phi Phi Island esok.

*
*
Untuk trip kali ni molek rasanya kalau aku senaraikan perbelanjaan. Gigih wife aku rekodkan semua ni. 

Perbelanjaan untuk hari ini :

Sarapan - 22
Kudapan - 9
Tambang ERL - 24
Makan tengahari - 51

Sampai Krabi :

Shuttle bus - 60
Hotel Luna House - 425 (4 malam)
Pakej Phi Phi Island - 440 (4 pax)
Makan malam - 42
Kudapan di Tesco - 8

Jumlah =  RM1081

3 comments:

liza boarding said...

Salam perkenalan. Suka tengok u travel. Best. Jom follow me back lizaboarding.blogspot.com

am said...

Salam. tq

Download Film Box Office said...

It made me feel like I'm with you on the trip (the photos are inviting!)