Friday, December 6, 2013

Sydney : Day 2

Catatan 20 November 2013

Lega rasanya dapat berehat semalaman di Malaysian Hall ni. Selepas mandi manda dan berkemas seluruh ahli keluarga kini telah bersiap sedia untuk berjalan-jalan sekitar Sydney.

Yelah....walaupun Sydney ni sekadar transit untuk ke New Zealand, takkan nak lepaskan peluang melawat kota yang agak terkenal ni.

Sarapan....kurang sedap berbanding semalam, aku order untuk 3 orang pagi ni

Destinasi pertama untuk hari ni Opera House. Kata pujangga, kalau datang Sydney tu kira tak sah kalau tak melawat Opera House ni. Lagipun kat dalam TV kalau tunjuk Sydney mesti ada gambar Opera House termasuklah dalam cerita "Finding Nemo" yang box office tu.

Sydney Harbour Bridge dari Opera House

Kenangan bersamamu di Opera House & Sydney Harbour Bridge

Kami tak lama kat sini sebab aktiviti utama orang kat sini adalah mengambil gambar yang tak begitu mengambil banyak masa......kecualilah memang nak menonton teater atau nak makan minum kat sini......mana mungkin tonton teater mat saleh, sedangkan teater Melayu pun tak tengok.

Habis kat Opera House kami ke destinasi seterusnya iaitu Manly Beach yang kira-kira 45 minit perjalanan.

Walaupun traffic light kat Sydney ni sekali sekala agak confuse dan sukar untuk difahami  tapi aku tetap jugak suka nak berkereta sebab bagi aku keselesaannya jauh lebih baik dari naik pengangkutan awam, mana nak tarik tangan anak lagi, nak angkut beg, nak survey route, masa menunggu dan lain-lain.

Terjumpa pelabuhan ni...apa nama entah aku pun tak tau...boleh nampak Sydney Harbour Bridge dari sini

Melintasi Sydney Harbour Bridge

Kami dapati Manly Beach ni memang cantik  dengan laut dan langit yang kebiruan, pantai putih bersih dan tiupan angin dingin.

On the balik dari Manly Beach ternampak pulak view yang cantik ni

Macam terlebih, nampak sangat lapar hahahaa....maklumlah sejak lepas sarapan tadi asyik pulun buah buah je

Lepas puas melepak di Manly Beach masih ada sedikit masa lagi sebelum flight ke Christchurch New Zealand iaitu pukul 7.45pm. Kami ke tempat semalam (bahagian hujung tanjung bertentangan dengan Opera House). Menikmati  suasana di siang hari pulak.

Tempat ni memang favourite pelancong yang suka mengambil gambar Opera House dari jauh. Santai-santai sekejap di sini sebelum ke Airport.

Kolam di sebelah laut...untuk latihan renang agaknya

Dah cukup masa kami pun bertolak ke Sydney Airport untuk ke destinasi seterusnya iaitu Christchurch New Zealand. Jam 7.45 malam waktu Australia pesawat Jet Star pun berlepas ke destinasi utama kami ini dan perjalanan mengambil masa 3 jam.