Wednesday, August 28, 2024

Cameron Highland Aidilfitri

12 - 15 April ( 4 hari 3 malam )

Day 1

Balik dari Manjung Aidilftri yang lepas, kami buat keputusan ada lebih baik singgah dulu Cameron. Tempat favourite. Selain dapat bercuti lagi walaupun bulan sebelumnya dah pergi, dapatlah jugak aku elakkan jem kalau balik ikut WCE atau Plus. Banyak kali kena jem area Kuala Selangor tu.

Untuk kali ni aku pilih stay kat Santai Desa Chalet Brinchang untuk 2 malam pertama. High rating aku tengok dalam booking.com. Comel je chalet ni. Bersih, selesa dan harga pun murah.

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Depan Santai Chalet

Untuk makan malam kami ke Centrum Brinchang. Cantik jugak tempat ni ada banyak lampu lampi. Kali kedua mai sini. Tak tau nak makan apa, tinjau punya tinjau akhirnya kami makan kat Marry Brown.

Antara hidangan malam ini

Day 2

Pagi yang semestinya dingin hari ini. Untuk sarapan kami ke Restoran Naimah Brinchang. Sedap sedap menunya terutama nasi lemak. Banyak kali dah makan sini.

Next kami ke Cameron Valley - Tea House 1. Menarik tempat ni malah lebih menarik dari Ladang Teh Boh Sungai Palas atau Cameron Valley Tea House 2 dan 3 di Kuala Terla. Siap ada air terjun lagi.

Sini boleh pilih nak naik buggy ataupun jalan kaki untuk turun ke bawah. Tapi nampak macam semua orang naik buggy je. Harga untuk buggy RM15 seorang dewasa dan RM7 untuk kanak kanak. Jalan kaki RM4 sahaja.

Ladang teh ni masih baru. Kalau naik dari Tapah akan jumpa Tea House ni dulu. Nabila yang bagitau tempat ni viral sebab ada air terjun.

Parking area

Kot mana pun scone kena try dulu walaupun dah kenyang sarapan

Tempat menunggu buggy depan Tea House

Jom gerak ke bawah

Sampai dah

Best melepak sini

Selain boleh enjoy air terjun, boleh jugak panjat trek sampai ke atas sana

Atas puncak dekat signboard Cameron Valley Tea. Rendah je bukit ni, sesiapa pun boleh naik

Sebab makan pagi tadi agak lambat, kami skip lunch, jadi dinner wajiblah keluar awal. Kami ke Highland Steambot. Pukul 5 dah ada sana. Ingatkan dah terpaling awal, rupanya orang lain lagi awal.

Bulan lepas dah datang makan bulan ni mari lagi.

Tu dia steambot sedap sudah mari

Macam macam ada. Jenuh makan seafood. Paling aku suka ABC sendiri bikin

Day 3

14 April ni birthday Arif Haikal anak lelaki seorang. Jadi birthday tahun ni kat Cameron lah.

Makan pagi ni depa ajak cuba Abang Strawberi Taman Sedia. Walaupun dah banyak kali datang Cameron tapi kali ini baru nak try.

Ceria sungguh deko kedai ni. Merah menyala

Menu di Abang🍓. Sekali tengok dah macam dekat Marry Brown je

Makan nasi lemak merah untuk kali pertama. Sedap juge menu sini

First time parking kat laluan belakang Taman Sedia dan melintasi jambatan ni

Lepas checkout dari Santai Desa Chalet, kami ke Centrum. Makan lagi walaupun aku masih kenyang masa ni. Depa yang makan banyak aku sikit aje. Jalan dengan orang muda ni memang asek kena makan aje.

Besday boy dulu dan kini

Habis Centrum kami check in di Golden Hill Apartment. Menarik pulak suasana rumah ni. Cerah dan ceria. Lapang rasa.

Semua orang suka viewnya yang nampak keliling macam ni

Dah ada dapur wife aku masak nasi dan goreng telur makan bersama pek lauk segera dendeng daging Dapogo dan sambal talang masin Abang Shukor. Sedap menu ni sila cuba

Wah tebalnya kabus. Ni baru Cameron Highland. Sampai tak nampak dalam rumah. Boleh eksiden dibuatnya kalau biar sliding door ni terbuka
Day 4

Untuk makan pagi kami ke KHM Taman Sedia

Scone lagi. Berapa banyak scone mau makan laa. Depa berdua suka sungguh

Sampai masa kena balik ke Kuantan semula. Lepas check out terus memulakan perjalanan. Kami menggunakan laluan sungai Koyan sekali lagi.

Singgah kejap tempat ni.

Empangan Susu yang nampak menarik

Masjid yang cantik

Dalam perjalanan singgah kejap Masjid Sungai Koyan. Banyak kata kata hikmah dan nasihat yang menarik hati terpampang dekat area parking ni.