Friday, December 18, 2009

Salam Maal Hijrah 1431


SELAMAT MENYAMBUT AWAL MUHARRAM

Hari ini jumaat yang mulia kita menyambut awal muharram. Hari yang penuh bersejarah. Hari di mana 1400 tahun lalu Rasulullah melakarkan sejarah yang tiada tolok bandingnya. Dan hari ini aku sebagai umat islam hanya menikmati hasil perjuangan mereka. Kadang-kadang aku bertanya juga pada diri ini, apa sumbangan aku terhadap islam. Macam takde apa-apa sumbangan pun?? Terasa sangat kecil diri ini, bila terkenangkan hebatnya perjuangan Rasulullah dan para sahabat baginda membangunkan islam.

Apapun aku harap maal hijrah ini dapat dijadikan sebagai titik tolak aku dan keluargaku ke arah kehidupan muslim dan mukmin yang lebih baik. Azamku biarlah kami sekeluarga lebih istiqamah dalam kehidupan beragama, lebih rajin beribadah, lebih banyak bersedekah dan lain lain lagi, insyaAllah.

Untuk negaraku pula, mudah-mudahan engkau serahkanlah pemerintahan negara ini kepada pemimpin-pemimpin yang mentaatimu, yang boleh menjaga kebajikan rakyat jelata dan tidak mementingkan diri sendiri. Itulah yang aku ingin saksikan....

Jika dimurahkan rezeki yang lebih ingin juga aku sekeluarga mengunjungi Makkah dan Madinah, insyaAllah. Bagaimanakah agaknya perasaan bila berada di sana ya, tentu hebatkan....?

No comments: