Saturday, April 5, 2014

Cameron Highland : 3 hari 2 malam

22, 23 & 24 Mac 2014

Day 1

Musim cuti sekolah datang lagi. Ada jugak terfikir idea nak pegi Langkawi, tapi musim sekarang ni panas bukan main. Mau terbakar dan hitam legam kalau pegi sana. Terus dapat idea pegi  Cameron Highland. Tak kisah ulang berapa kali, apa yang penting sejuk !!!

So sampai aje masanya hari Sabtu pagi-pagi lagi terus bertolak dari Manjung. Aku harap taktik kali ni berjaya macam yang lepas-lepas sebab setakat ni pegi Cameron Highland kalau mula awal pagi memang terselamat dari heavy traffic jam. Sebelum tu kasi tapau dulu nasi lemak mega.

Memang lega, perjalanan lancar sampailah ke atas. Kami berenti singgah untuk sarapan kat medan selera area Kea Farm. Suasana memang sejuk macam sebelum ni. So orang yang selalu sebut Cameron dah tak sejuk lagi macam dulu tu tak betullah. Elok je sejuk dan nyaman bagi kami.

Kat medan selera ni memang order air jelah dan makan nasi lemak yang kami tapau tadi. Terasa lebih sedap makan nasi lemak sejuk-sejuk macam ni.

Destinasi pertama sebelum check in hotel adalah Boh Tea Farm Sungai Palas kat Brinchang. Sebelum ni asyik ke Teh Bharat memanjang, jadi kali ni nak tukar angin pulak. Jalan nak masuk ke sini dari main road agak sempit dan berliku-liku. Kena hati-hati sikit.

Cuaca masa ni sungguh baik dan langit kebiru biruan.

View kat sini nyata lebih indah dari Ladang Teh Bharat

Lepas abis tempat ni kami ke S'Corner kejap. Tengok-tengok apa yang menarik kat sini. Sempatlah menghirup sup cendawan yang sangat fresh dan sedap serta makan scone.

Cendawan kat S'corner ni macam-macam kaler ada

Habis S'Corner terus kami menuju Tanah Rata pergi beli bungkus makanan tengahari sebelum check in di Cool Point Hotel. Untuk 4 bedroom, harganya RM200 semalam.  Luas dan selesa biliknya.

Jenuh berehat, sebelah petangnya kami ke Big Red Strawberry Farm di Brinchang. Suspen jugak nak naik ke tempat parkingnya yang curam ni sebab parking kat bawah dah penuh jadi kena naik sampai atas sekali.

Tapi tempat ni memang best dan agak cantik. Dapatlah anak-anak aku makan aiskrim dan strawberry cream walaupun terpaksa berbaris lama sebab terlalu ramai orang kat cafe ni.

Menu kat Big Red

Samosa dia boleh tahan sedap

Salad yang sungguh segar... sayangnya tak dapat nak beli sebab ada lagi 2 hari sebelum balik, mana mau simpan

Mandrake Harry Potter pun ada kat sini

Tak habis lagi, balik dari Big Red singgah pasar malam pulak. Tapi kali ni memang ada heavy traffic jam. Sampai ada bau hangit. Berdebar jugak aku ingatkan kereta aku, rupanya kereta kancil kat depan dah terbakar enjinnya.

Pasar malam Brinchang ni memang penuh dengan orang. Nasib baiklah sejuk jadi taklah kisah bersesak-sesak sangat. Janji dapat beli macam-macam makanan untuk makan malam nanti.

Akan tetapi rasa semua makanan yang aku beli kat sini sendu habis walaupun nampak sedap masa beli tu. Huhuhu.

Nasib baik ada kek besday aku yang sedap ni

Day 2

Hari ni aktiviti mula lambat sikit. Maklumlah semalam banyak aktiviti jadi semua orang letih tambah-tambah sejuk macam ni lagi bestlah nak sambung tidur dan santai-santai.

Lepas check out kami pusing-pusing ke Taman Sedia, tengok suasana termasuk chalet-chalet yang ada kat sini. Lepas tu lajak ke Hutan Lipur Parit Fall pulak. Takde apa sangat kat sini.

Balik dari situ depa ajak pegi makan tengahari kat Marry Brown Tanah Rata. Aku dengan Nora memang suka makan mee kari dia.

Memang bestlah makan kat bahagian luar restoran  dalam keadaan yang nyaman ni.

Habis makan kami check in dulu di Arundina Hotel. Saja ambik hotel lain untuk malam ni sebab nak rasa suasana berbeza pulak. Sewanya pun sama RM200 semalam. Hotel ni dekat aje dengan Cool Point tadi.

Cantik suasana kat luar hotel ni dengan bunga-bungaan. Biliknya pun baru dan suasana ceria.

Boleh tahan Arundina Hotel ni cuma  biliknya lebih kecik dari semalam. Hotel ni memang senyap sunyi, boleh dikatakan penginapnya semua mat saleh kecuali ada lagi satu family melayu yang aku perasan. Kalau aku ambik yang ada balkoni punya mesti lagi best tapi sure lagi mahal.

View dari tingkap bilik hotel

Petang tu pusing-pusing ke Cactus Point melihat-lihat apa yang ada. Penuh dengan kaktus pelbagai warna yang cantik-cantik... tapi kami tak beli apa pun.

Selain kaktus, macam-macam pokok lain pun ada termasuk strawberry

Next kami ke Royal Berry. Asalnya nak tengok-tengok aje. Sekali nampak self-plucking RM35 sekilo. Murahnya, jangan lepaskan peluang. Biasanya RM50 sekilo tak silap aku. Ownernya pun melayu.

Seronok petik sendiri macam ni... walaupun buah-buah strawberry kat sini kecik sikit, ada aku kisah. Janji enjoy. Lagipun bila makan dengan coklat, rasanya sama aje pun. Benda-benda lain pun murah. Scone pun RM1 je. Mana dapat kat tempat lain.

Balik dari Royal Berry kami terus singgah kat Steamboat Snack Corner di sebelah Hotel De La Fern. Apa lagi nak makan steamboat kat sini lah. Famous tempat ni. Yelah kat mana lagi tempat makan steamboat yang tak de air cond tapi rasa sejuk. Special tu.

Masuk dalam aje tengok meja banyak dah kena booking. Tanya staff dia, ada kosong ke tak, dia jawab dah penuh, cuma ada satu meja kecik kat hujung, macam sedih aje meja tu. Pusing-pusing, rupanya ada lagi meja besar dan masih kosong yang terakhir. Memang rezekilah.

Elok kami duduk sekejap aje datang lagi beberapa orang, tapi pulang kecewa sebab meja dah penuh. Rupanya nak selamat kena booking siap-siap.

Pasar Malam Brinchang yang sesak

Set yang kami order untuk sekeluarga ni harganya rm46. Memang agak banyak sampai kami 4 orang pun tak mampu nak habiskan walaupun sedap. Selain tu ada tambah sepinggan nasi goreng.

Abis makan steamboat terus balik ke bilik. Dalam pada tu sempat lagi depa ni nak beli buah mata kucing dan buah tampoi kat Tanah Rata. Bukan apa, nak mengembalikan kenangan makan buah mata kucing tersedap pernah kami rasa di sini dalam lawatan beberapa tahun lepas. Walaupun tak dapat buah yang sama kira ok lah.

Day 3

Alamak dah nak kena balik. Kalau boleh nak aje tinggal kat sini lagi. Tapi kena jugak jimatkan cuti, lagipun masih awal tahun nih.

Pagi pagi kami dah check out dari hotel untuk menjimatkan masa. Lepas tu terus pegi makan pagi kat nasi lemak kukus ayam berempah kat gerai berhampiran. Memang terbaik ayam berempah akak ni, besar pulak tu.

Bunga Dahlia kat Arundina

Depan Hotel

Perut pun dah kenyang terus kami menuju ke MARDI. Entry untuk 4 orang RM9. Tempat favourite ni. Sayangnya tempat ni macam agak merosot sikit dan kurang terjaga. Pokok-pokok sayur tak macam dulu, dah berkurangan.

Mardi

Bestlah tengok buah tomato ni

Selesai Mardi kami teruskan perjalanan pulang. Jalan memang jam melekat. Tapi sempat lagi singgah sekejap beli sayur-sayuran kat Rose Valley. Sebelum ni selalu singgah kat Kea Farm, tapi aku tak berapa suka tempat ni sebab susah dapat parking dan polis pun asyik nak menghalau orang aje. Beli kat Rose Valley ni lagi selesa. Harga pun murah jugak sebab aku tengok bukan main rajin lagi wife aku nego dengan penjual sayur ni.

Tempat berikutnya dalam perjalanan balik adalah Lavender Garden. Kami sekeluarga teruja nak ke sini bila tengok drama "Jika itu Takdirku" yang ada gambar tempat ni. Entrynya RM18 untuk kami berempat.

Memang cantik tempat ni, tapi takde lah peluang nak masuk dalam pokok-pokok bunga macam pelakon drama tu semua....hehehhehe. Tengok dari luar ajelah.

Hasil untuk lawatan kali ini

Habis tempat ni kami pun bertolak ke Manjung semula. Sebelum tu singgah makan dulu kat restoran tomyam sedap di Seri Iskandar (lupa nama, tak jauh dari Petronas).

sue_eila said...

thanks berkongsi percutian ke cameron, saya tgh mencari2 hotel yang berdekatan n selesa. Nway selamat berkenalan.

ada kelapangan boleh ke blog saya :)

Adah said...

wow.memang padat dengan aktiviti. neway, thanks for sharing the info. memang plan nak ke sana :)

Adah,
Welcome.

PESONA said...

Assalamualaikum Tuan,

Info yang bagus bagi kami sekeluarga yang akan bercuti ke Cameron Highland pada pertengah December ini......Akhir sekali ke C/Highland pada 2009......

Waalaikumsalam Pesona,

selamat bercuti

Unknown said...

Best lah...tp memang sejuj kt CH ni...huhu...hujan plok tu skrg ni...

Naziera,
Ni mmg musim hujan. siap2 kena bawak payung

Unknown said...

sangat2 menarik..say bru perncngan nk pg buln dpan utk honeymoon yg pertma..hehehe..thanks for sharing the info

Welcome. Enjoy yr trip

Cikgu mrsm said...

Saya kat cameron nieee..hehehe

Enjoy!!!

SIQAHIQA said...

Thanks for this entry! Give info pasal cameron!

Siqah,
Welcome and Enjoy CH

ayuzan said...

Hihi. Baca citer awak sambil jalan kt cameron juga...lavendar farm super lawaaaa

Anonymous said...

based on ur picture of lavender garden, it wasnt located in ringlet. tp atas lagi dr brinchang. this might be tricky n confusing as i had to drive all away from brinchang to ringlet just to find the lavender garden. hope u can fix the information bout the lavender garden. btw., nice post n very informative as it useful for travellers.

am said...

sorry for misleading info. i guess typo. Hopefully it didn't effect you so much.

Wooclip said...

Lovely to see your pictures,
So incredibly beautiful! Those views.