Sunday, February 23, 2014

The Chess

Entah macam mana bebudak berdua ni terlibat dalam pemilihan main chess kat sekolah. Kat rumah tu kekadang ada la jugak depa main chess dengan aku. Tapi memanjang aje aku menang... maklumlah aku kan ayah. Hehehhee.

Cakap pasal chess teringat masa aku dok main chess kat cafeteria Kamsis Ibrahim Yaakob dulu. Seronok main masa tu dengan geng-geng aku. Macam-macam jenis lawak ada masa main chess ni. Siap ada sessi cabar mencabar dan kutuk-mengutuk sebelum perlawanan ala-ala gusti pun ada. Kan kalau kita tengok gusti Hulk Hogan ke, Rowdy Rowdy Piper ke mesti ada adengan macam ni. 

Memang lucu habis bila dikenang zaman zaman ini. Satu lagi mesti ada tabiat orang kat luar yang tak main tapi suka nak tunjuk next step dan ajar kat orang yang tengah main. Kadang sakit hati jugak, kita susah payah buat trap, orang luar pulak bagitau strategi... ishhhh. Apapun memang sangat terhibur masa tu.   

Tak terduga rupanya dua beradik ni tetiba aje terpilih jadi pemain sekolah. Seronok la aku tengok depa ni terpilih.

Minggu lepas ada pertandingan chess peringkat Daerah Manjung. Sampai 2 hari. Sebelum pertandingan tu aku tengok sibuk depa dua beradik berlatih main kat rumah.

Masa hari pertandingan, resultnya Nabila 4 menang 2 kalah dan Haikal pun sama 4 menang 2 kalah. Untuk jadi wakil daerah memerlukan sekurang kurangnya menang 4 dan seri 1 = 4.5 point. Haikal nyaris dapat mewakili daerah, sayangnya masa final dia kena lawan budak tingkatan 3 dari sekolah sendiri. Rupanya style dia memang macam tu.

Tak pelah, tahun depan boleh cuba lagi. Apa yang penting depa dah terlibat, dapat sijil dan ada jugak aktiviti ko-kurikulum mewakili sekolah.

Till next year good luck to Bobby Fisher and Gary Kasparov (versi perempuan). Hehehee. 

 Di rumah... siap pakai timer lagi kat tab

Ni masa kat sekolah tuan rumah di SMKDSK... sebelum pertandingan

2 comments:

zt said...

Saya baru jumpa blog ni seronok tgk u n family dapat travel ke merata negara. Your kids sangat beruntung jauh perjalanan luas pengalaman.

am said...

Tq...bila anak2 gembira, kita pun tambah seronok :)