Wednesday, December 29, 2010

Makan Kenduri @ Kuala Kangsar

Akhirnya sampai jugak jodoh member aku Azizi ni...pada usia 43 Tahun. Tahniah le. Maka sabtu lepas aku pun ke Kota Lama Kiri, Kuala Kangsar untuk menghadiri kenduri member aku ni. Lama benor rasenya teman tak ke kuale. Udah lebih 5 tahun agaknye. Lewat jugak aku bertolak...pukul 12 lebih. Konvoi dengan keluarga Asri member aku kat Kencana HL.

Terasa jauh la pulak Kuala Kangsar ni. Tak susah nak cari rumah kenduri ni sebab sini tempat lepak aku masa zaman persekolahan dulu. Mana taknya dari tingkatan 1 sampai tingkatan 5 aku di sekolah Menengah Clifford Kuala Kangsar. Habis dah seluruh pelusuk bandar diraja ini telah aku jelajahi.

 Kenduri ni siap ada cendol dan laksa kuala lagi...


Selesai makan kenduri aku pusing pusing bandar KK. Singgah lepak kat tepi sungai sambil mengimbau kembali kenangan dulu dulu dan cerita sikit sikit kat budak budak ni  tentang asal usul tempat ni..subjek sejarah le pulak..


Ni Sungai Perak, seberang sana pulak Sayung...dulu dulu selalu ada lumba perahu, sekolah aku Clifford dengan MCKK. Selalunya sekolah akulah menang, budak MCKK ni anak anak orang kaya...mana larat nak kayuh perahu. Sini jugak kalau harijadi Sultan Perak selalulah ada pertandingan perahu berhias, konsert Battle Of The Band dan fun fair. Sanggup budak budak Clifford curi curi keluar sebab nak tengok konsert. Kalau kena tangkap dengan cikgu memang nahas le jawabnya.


Yang jauh warna putih tu Jambatan ke Sayung...dulu sebelum ada jambatan ni orang yang nak ke Sayung semua kena naik bot. Selalu jugaklah aku dengar ada orang mati lemas kat sini. Kebanyakkannya dikatakan lemas di "Lubuk Mak Anjing" yang kononnya berpuaka. Baru baru ni abang kepada kawan aku ada mati lemas kat sini. Mayatnya beberapa hari baru ditemui. Innalillah.


Satu lagi yang famous kat KK ni mestilah laksa kuale. Dulu dulu gerai je tapi sekarang dah bina medan selera yang lebih teratur sebelah jambatan sungai Kangsar. Adalah menurut sejarah dulu secara ringkasnya asal usul nama Kuala Kangsar ialah "Kuala kurang Sa" yakni 99 anak sungai yang mengalir dari hulu Perak hingga ke muara sungai menuju ke laut .Tidak cukup satu untuk genap jadikan yang ke seratus. Maka di panggil "Kuala kurang Sa" hingga menjadi Kuala Kangsar. Tapi ada pula versi lain yang mengatakan namanya di ambil dari pokok kangsar. Wallahualam..


Ini pulak jam besar kat KK. Dulu dulu masa kat asrama Clifford kalau sapa sapa bertengkar dan orang tu tak mau mengalah, kita kata la kat dia...'ye lah kau menang, kau ambik le jam besor...' 


On the way balik sempat aku singgah kat Lata Ulu Kenas. Depa semua tak pernah sampai sini lagi. Tapi menyesal le pulak tak bawa pakaian mandi. Cuaca elok dan air pun nampak jernih. Nak lepas gian basuh kepala dengan kaki je lah...




Ada lagi....tak berakhir kat sini. Dekat nak sampai singgah pulak 'kedai terbakar' kat Ayer Tawar. Beli kain lagi untuk buat cadar pulak...