Thursday, January 17, 2019

Korea Trip : Seoul Day 5

20 April 2018

Murree Restaurant & Hangang River

Berzaman haih nak habiskan entry Korea ni. Sampai dah masuk tahun baru. Aku syak ni entry paling lama pernah aku buat. Ok moh ler berbalik ke Korea semula. Heheh.

Nampaknya semua orang letih hari ini kesan ke Everland semalam. Separuh hari dihabiskan dengan berehat-rehat di apartment sahaja. Aktiviti lain adalah mengemas-ngemas apa yang patut sebab esok dah nak pulang ke tanah air. 

Rasa macam sekejap benor percutian Korea ni, maklumlah kalau dah seronok tu  masa memang terasa sangat singkat, sedar-sedar dah nak kena balik.

Untuk lunch hari ini  aku cadang nak makan kat kedai. Area masjid Itaewon la jugak,  mana lagi. Lepas zohor teruslah bergerak naik bukit ke sana. Ada banyak pilihan makanan halal. 

Asalnya teringin nak makan di Eid Restaurant tapi agak jauh sikit. Tak jadilah. Lepastu try masuk satu restoran ni. Malam malam kedai ni memang ramaila orang makan. Siti Sarah nama kedai dia. Masuk dan duduk, sekali tengok menunya ala-ala makanan Malaysia. Alamak macam tersalah kedai la pulak sebab target nak merasa masakan halal Korea. Nak blah terus pun macam segan la pulak.....rasa macam jahat pun ada. Sekali tengok owner/staff dia pun sibuk kat dalam maka slow-slow la keluar...😄

Terus masuk restoran Murree. Seberang sana jalan je. Tempat ni pun sedia maklum sangat popular dikalangan orang Malaysia dan menu dia memang ada makanan Halal Korea. Staff dia pulak student Melayu. Cantiklah... lagi senang nak order. Belek sana belek sini menu dia, akhirnya order yang dipersetujui ramai iaitu Bulgogi Set dan Biriyani Ayam. Bulgogi set ni ala -ala masak kicap daging yang dimasak on the spot disertai beberapa side dishes. Sedap dan ada kelainannya. Enjoy rasanya makan kat sini.

Muree Restoran. Jalan sini semua curam... jenuh naik bukit 

Menu yang dipesan




Perut pun dah kenyang jom le meronda-ronda. Segera semua orang gerakkan kaki ke Itaewon station dan mengambil train ke Hangang River. Sekejap aje nak sampai sini. Tempat ni memang terkenal dalam drama-drama Korea terutama jambatannya. Sapa yang nak enjoy lebih boleh ambik night cruise dan boleh lihat Rainbow Bridge. 

Boleh tahan seronok melepak-lepak sini dalam suasana yang nyaman. Tambah best lagi  sebab ada show oleh seorang pemuda. Memang berbakat besar dia ni dan shownya sangat menghiburkan dan lucu. Ramai yang hulurkan duit lepas show dia.




Jambatan ni selalu aje ada dalam drama Korea








Habis show ni apa lagi geraklah pulang ke apartment semula. Lama sangat dah ni. Sudah sudahlah tu jamu mata. Sebelum sampai singgah satu supermarket ni. Hari hari lalu sini sebab ianya memang terletak di laluan nak ke apartment dari stesen Itaewon. Macam macam ada. Dari barang runcit sampailah ke barang basah. Beli susu pisang lagi, strawberry, mango juice (balik Malaysia cari yang sedap macam ni tak jumpa pulak) dan nasi segera. 


Malam ni khas untuk packing dan timbang menimbang, maklumlah berat luggage ada yang sudah bertambah walaupun bahan makanan dah habis. Jenuhlah jugak orang rumah aku dok adjust semula. Yelah supaya tiada kesukaran naik T'Ways dan Air Asia nanti. 

4 comments:

Mulan said...

Thanks kongsi.. Membuak2 nak ke Korea.. Last stay kat sana tahun 2000.. Byk sgt perubahan..

am said...

Welcome, Memang tempat best mesti rasa nak ulang.

Normala Saad said...

Assalamualaikum.
Salam perkenalan. Geram tengok bunga. Cantik.

am said...

Mmg cantik betul bunga2 semua tu.family saya pun suka dan enjoy kt sini